Pada
kurun 15, Islam telah bertapak di Melaka. Undang-Undang Islam mula digunakan
apabila pembesar dan raja-raja memeluk agama Islam. Risalah Hukum Kanun,
Undang-undang Melaka dan Undang-undang Pahang adalah undang-undang Islam yang
telah wujud ketika itu. "Sebelum kedatangan British undang-undang Islam
adalah undang-undang negara di Malaysia. Mazhab yang diikuti ialah Mazhab
Syafie" kata Hakim Edmond JC – Shaik Abdul Latif, dll lwn Shaik Elia Bux).
"Undang-Undang Islam bukanlah undang-undang asing tetapi undang-undang
tempatan & undang-undang negara" (Kes Ramah lwn Laton – Mah. Rayuan
Ngri Melayu Bersekutu –(1927) 6 FMSLR 128). Kejatuhan Melaka pada 1511,
Portugis dan kemudiannya Belanda telah menjajah Melaka, Walaubagaimanapun
kedudukan dan pelaksanaan undang-undang Islam tidak terjejas. Mulai 1786,
kedatangan Inggeris mengambil Pulau Pinang dan Kedah menjadi titik mula usaha
pengenepian Undang-undang Islam. Mereka menganggap Pulau Pinang ketika itu tidak
mmepunyai sebarang sistem perundangan (Undang-undang) dan mendakwa
undang-undang Islam yang diamalkan adalah zalim.(Dakwaan mereka palsu kerana
ketika itu Tanah Melayu telah mempunyai Undang-undang Islam yang bertulis).
Pada
1880 Inggeris mula memenuhi kehendak rakyat Tanah Melayu dengan akhirnya
bersetuju menggubal Ordinan Perkahwinan Mohammedan No. 5 Tahun 1880. (kahwin
& cerai umat Islam). Pada tahun 1948, ordinan Mahkamah Persekutuan
dan sistem kehakiman persekutuan memisahkan Mahkamah Syariah dari hierarki mahkamah. Pada masa pemerintahan kuasa asing,
segala urusan agama diberi kuasa kepada raja-raja
Melayu tetapi terhadap bidang yang terbatas
seperti perkahwinan,
adat istiadat, dan agama. Sejak Tahun 1952 Enakmen Pentadbiran Undang-Undang
Selangor No. 3 Tahun 1952 dilulus dan dikuatkuasakan. Ia merupakan Undang-Undang
Pentadbiran Agama Islam yang pertama, terlengkap ketika itu yang mengatur
pentadbiran perundangan Islam. Kuatkuasa undang-undang itu adalah Khas untuk
umat Islam dan terhad kepada bidang munakahat, waris kesalahan matrimoni dan
kesalahan takzir sahaja. Kemudiannya langkah negeri Selangor itu oleh
negeri-negeri lain di Malaysia Barat.
Sultan adalah sebagai Ketua Agama dan mempunyai bidang kuasa
perkara-perkara berkaitan dengan hal-hal agama Islam. Keadaan ini diamalkan
sejak sebelum merdeka lagi. Sultan bagi setiap negeri di
Malaysia dilantik sebagai Ketua Agama yang bertanggungjawab terhadap
pentadbiran agama Islam. Bagi negeri yang tidak mempunyai institusi beraja
seperti Melaka, Pulau Pinang, Sarawak, Wilayah dan Sabah,
Ketua Agama yang bertanggungjawab terhadap pentadbiran agama Islam ialah Yang di-Pertuan Agong.
Mahkamah
Syariah dinamakan Mahkamah Kadi bagi menjalankan peraturan dan peruntukan
Undang-undang Pentadbiran Agama Islam bagi setiap negeri di Malaysia. Setiap
negeri ditubuhkan sebuah Jabatan Agama Islam untuk mentadbir perkara-perkara
yang berkaitan dengan undang-undang di bawah peruntukan pentadbiran agama
Islam. Mahkamah Syariah adalah satu badan penting yang berada di bawah
pentadbiran Jabatan Agama Islam pada setiap negeri. Mahkamah Syariah juga
ditubuhkan di setiap daerah bagi kebanyakan negeri
untuk memudahkan lagi menjalankan pentadbiran agama Islam. Ketua bagi setiap
daerah berkenaan dilantik seorang Kadi Daerah.
Tujuan & Peranan
- Mengekalkan perundangan Islam yang diperuntukkan kepada mahkamah ini bagi menjamin setiap Muslim patuh dan tidak melanggar perintah Allah s.w.t berdasarkan al-Quran dan as-Sunnah.
- Menjalankan pentadbiran agama Islam al-Quran dan as-Sunnah bagi menjamin kesejahteraan orang Islam
- Melahirkan keluarga Islam yang berpegang teguh pada ajaran Islam serta mengawasi mereka supaya menjalani kehidupan mengikut syariat Islam.
- Menyelamatkan umat Islam daripada pepecahan dan keruntuhan rumahtangga.
- Tempat rujukan untuk mendapatkan khidmat nasihat serta menyelesaikan masalah rumahtangga.
- Memberi bimbingan dan nasihat kaunseling kepada pasangan yang ingin berumahtangga agar dapat membina rumahtangga yang bahagia sebagaimana tuntutan agama.
- Tempat membuat rayuan daripada pihak isteri untuk mendapatkan nafkah daripada suaminya yang sudah bercerai
- Tempat menyelesaikan masalah kekeluargaan seperti nikah kahwin, penceraian, talak, fasakh, dan sebagainya.
- Menyelesaikan masalah sosial dalam masyarakat seperti judi, minum arak, riba, khalwat, dan lain-lain perkara mungkar
- Membantu serta menyelesaikan pembahagian harta pusaka dan hal-hal berkaitan seperti wasiat
- Juga bertugas sebagai penasihat jika diminta oleh kerajaan
- Badan yang dilantik oleh kerajaan yang bertanggungjawab memberi penerangan berkait dengan keagamaan, kekeluargaan dan sentiasa berdakwah sepanjang masa
- Menerapkan nilai-nilai Islam agar orang Islam mengamalkan sistem dan cara hidup Islam secara menyeluruh dalam kehidupan mereka.
Bidang Kuasa Jabatan Agama Islam & Mahkamah Syariah
Mahkamah
Syariah diberi nama Mahkamah Kadi(dahulunya sebelum pemisahan antara dua agensi
ini berlaku) telah diberi kuasa menjalankan peraturan dan peruntukan
Undang-undang Pentadbiran Agama Islam bagi setiap negeri dan daerah di
Malaysia. Bidang kuasa yang diberikan adalah seperti perkahwinan, penceraian,
kekeluargaan serta penyelesaian harta pusaka kecil.
Mahkamah
Syariah menjalankan tugas yang berasingan dengan Pejabat Agama. Pejabat Agama
menjalankan pentadbiran dalam hal-hal yang bersangkut dengan masyarakat Islam
seperti urusan zakat, Baitulmal,
dakwah, pendidikan,pengurusan masjid dan sebagainya
mengikut kuasa bagi setiap negeri berkenaan di Malaysia. Pada masa kini semua
Mahkamah Syariah telah terpisah pentadbiranya dengan Jabatan Agama
Islam.Mahkamah Syariah telah ditukar identitinya menjadi Jabatan Kehakiman
Syariah Negeri. Kebanyakan negeri menjadikan Majlis Mesyuarat Dewan Undangan
Negeri sebagai institusi yang tertinggi(pembuat dasar) dan diikuti Majlis Agama
& Istiadat,Jabatan Mufti,Jabatan Kehakiman Syariah dan Jabatan Agama Islam.
Perlaksanaan Pengadilan di Mahkamah Syariah
Mahkamah Rendah Syariah
- Membicarakan kes-kes yang diperuntukkan oleh enakmen negeri
- Mendengar dan memutuskan kes-kes tersebut
- Menyediakan kertas-kertas keputusan dan laporan mahkamah
- bicarakan kes-kes di peringkat daerah.
Mahkamah Tinggi Syariah
- Membicarakan kes-kes yang diperuntukkan kepadanya
- Mengeluarkan perintah kes-kes sivil dan jenayah
- Menyelesaikan dan mengesahkan kes-kes faraid
- Menguruskan kes-kes rayuan
- Menyediakan jurnal mahkamah untuk diterbitkan (bagi sesetengah negeri)
Mahkamah Rayuan Syariah
- Bertugas untuk mendengar kes-kes rayuan
- Mempunyai kuasa pembatalan mana-mana sabitan hukuman oleh Mahkamah Syariah
- Mengurangkan hukuman
- Memerintah supaya diadakan pembicaraan semula atau ulang bicara
- Menerima rayuan responden yang dihukum penjara atau denda tidak kurang RM25.00 dan telah membuat rayuan mengikut prosedur yang telah ditetapkan
- Setiap rayuan akan didengar sekurang-kurangnya oleh tiga orang panel(hakim) rayuan daripada Panel(hakim) Rayuan Syariah yang dilantik dan ditaulaiha oleh KDYMM Sultan*(Ketua Hakim adalah Pengerusi Panel Rayuan Syariah)Keputusan mahkamah adalah muktamad dan sah.
Bidang kuasa
Bidang
kuasa Mahkamah Syariah adalah sebagaimana yang diperuntukkan oleh Perlembagaan Malaysia.
Pindaan Perkara 121 (1A) Perlembagaan Persekutuan pada 1988 memberi Mahkamah
Syariah bidang kuasa berasingan daripada mahkamah sivil, menjadikan Mahkamah
Syariah bebas daripada campur tangan mahkamah biasa dan dianggap setaraf.[1][2] Kuasa Mahkamah Syariah adalah di bawah
enakman negeri.
Perlembagaan Malaysia 1965
Kuasa
Mahkamah Syariah yang diperuntukkan oleh Perlembagaan Malaysia 1965 adalah
seperti berikut:
1.
Boleh membicara dan menghukum dengan
hukuman penjara atau denda ke atas orang Islam sahaja
2.
Denda tidak melebihi RM1000.00
sahaja atau
3.
6 bulan penjara atau
4.
Gabungan kedua-duanya (denda dan
penjara)
Perlembagaan Malaysia 1984
Kuasa
Mahkamah Syariah yang diperuntukkan oleh Perlembagaan Malaysia 1984 dengan
pindaan adalah seperti berikut:
1.
Boleh membicara dan menghukum dengan
hukuman penjara atau denda ke atas orang Islam sahaja
2.
Denda tidak melebihi RM5000.00
sahaja atau
3.
3 tahun penjara atau
4.
Hukuman rotan tidak melebihi
daripada enam kali sebatan atau
5.
Gabungan ketiga-tiganya (denda,
penjara dan rotan)
Enakmen dan Akta Kekeluargaan Islam di Malaysia
Undang-undang
kekeluargaan Islam merupakan suatu akta bagi mengkanun peruntukan-peruntukan
tertentu undang-undang kekeluargaan Islam mengenai perkahwinan, penceraian,
nafkah, penjagaan dan lain-lain yang berkaitan dengan kehidupan keluarga.
Setiap individu di Malaysia boleh merujuk kepada undang-undang kekeluargaan
mengikut negeri-negeri berikut:
Bil.
|
Negeri
|
Nama
Akta / Enakmen
|
Rujukan
|
1
|
Enakmen Undang-undang Keluarga
Islam Johor
|
5/1990
|
|
2
|
Enakmen Undang-undang Keluarga
Islam Negeri Sembilan
|
7/1983
|
|
3
|
Enakmen Undang-undang Keluarga
Islam Pahang
|
3/2005
|
|
4
|
Enakmen Undang-undang Keluarga
Islam Perak
|
13/1991
|
|
5
|
Enakmen Undang-undang Keluarga
Islam Perlis
|
4/1992
|
|
6
|
Enakmen Undang-undang Keluarga
Islam Pulau Pinang
|
2/1985
|
|
7
|
Enakmen Undang-undang Keluarga
Islam Selangor
|
4/1984
|
|
8
|
Enakmen Undang-undang Pentadbiran
Keluarga Islam Johor
|
12/1985
|
|
9
|
Enakmen Keluarga Islam Kedah
|
1/1984
|
|
10
|
Enakmen Keluarga Islam Kelantan
|
1/1983
|
|
11
|
Enakmen Keluarga Islam Melaka
|
8/1983
|
|
12
|
Enakmen Keluarga Islam Sabah
|
15/1992
|
|
1
|
Ordinan Undang-undang Keluarga
Islam Sarawak
|
5/1991
|
|
1
|
Akta Undang-undang Keluarga Islam
Wilayah Persekutuan
|
(A303) 1983 pindaan / (A828)
|
Prestasi Mahkamah Syariah
Menurut
Senator Mejar Jeneral (B)Dato' Seri Jamil Khir Baharom, Menteri di
Jabatan Perdana Menteri, sebanyak 90 peratus kes-kes melibatkan Mahkamah
Syariah berjaya diselesaikan dalam tempoh 12 bulan, sekali gus melenyapkan
tuduhan pihak tertentu terhadap institusi itu yang dikatakan lewat
menyelesaikan sesuatu kes dan kerap tertangguh.[3