Latarbelakang
Aspirasi
negara yang diilhamkan dalam Wawasan 2020 ialah pencapaian taraf sebuah
negara yang maju menjelang tahun 2020. Ini bermakna kemajuan penuh dalam
semua aspek kehidupan termasuk dari segi ekonomi, politik, sosial,
kerohanian, psikologi dan kebudayaan. Menurut Wawasan 2020, hasrat mencapai
taraf yang benar-benar maju hanya boleh dicapai dengan mengatasi sembilan
cabaran strategik yang telah ditentukan.
Kemajuan
keupayaan Sains dan Teknologi (S&T) adalah cabaran yang keenam di antara
sembilan cabaran yang disenaraikan. Malaysia mesti mempunyai keupayaan untuk
memaju dan menyelaraskan sumber-sumber S&T yang ada dalam negara supaya
mencapai hasrat "menjadikan Malaysia sebuah masyarakat yang berasaskan
sains dan yang progresif, iaitu satu masyarakat yang berdaya cipta dan
berpandangan jauh, sebuah masyarakat yang bukan sahaja dapat memanfaatkan
teknologi masa kini tetapi turut menjadi penyumbang kepada kemajuan peradaban
sains dan teknologi pada masa hadapan."
Matlamat
meningkatkan keupayaan S&T berasaskan kepada hasrat untuk membentuk satu
"ekonomi yang cekap teknologinya mampu melakukan penyesuaian pembaharuan
dan pelaburan yang berteknologi intensif dan bergerak ke arah penggunaan
teknologi yang canggih."
Keupayaan Sains dan Teknologi dan Kaitannya Dengan Pembangunan Sektor Perindustrian
Pembangunan
satu negara yang maju yang berasaskan kepada keupayaan menjayakan pelaksanaan
program dengan segera dan usaha mempercepatkan perindustrian adalah hasrat utama
Wawasan 2020.
Dalam melaksanakan dasar ini, Wawasan 2020 telah mengenalpasti
beberapa masalah perindustrian yang perlu diatasi, antaranya ialah:
(i)
Asas sektor pembuatan negara ini terlalu sempit dan sebahagian besar
eksport barangan pengeluaran bergantung kepada barangan elektrik dan
elektronik serta tekstil sahaja. Kejayaan mewujudkan satu sektor
perindustrian yang dinamik bergantung kepada usaha dan keupayaan untuk
mempelbagaikan asas sektor pembuatan;
(ii) Sungguhpun pelaburan kian bertambah, umpamanya penambahan industri perkilangan di zon perdagangan bebas, namun permintaan mereka terhadap barangan perantaraan tempatan amatlah kecil. Kebanyakan perolehan barang perantaraan mereka masih diimport berasaskan kepada sebab pengusaha-pengusaha barangan perantaraan negara ini tidak berupaya mengeluarkan barangan yang bermutu atau pada kos dan harga yang berpatutan. Tindakan perlu diambil untuk mengatasi kelemahan rangkaian antara industri dalam ekonomi dan juga keupayaan teknologi pengusaha-pengusaha tempatan; (iii) Peningkatan nilai barangan yang kecil dan tumpuan industri yang terlalu menekan kepada kerja pemasangan dan proses pengeluaran yang mudah; dan
(iv) Kos pengeluaran yang kian meningkat disebabkan oleh kenaikan
kos tenaga kerja, bahan mentah dan kos pengendalian. Peningkatan kos ini
perlu diimbangkan dengan peningkatkan kecekapan dan produktiviti.
Kepentingan peranan S&T dalam usaha mencapai strategi dan matlamat rancangan pembangunan ekonomi telahpun menerima pengakuan umum di kalangan pakar-pakar akademik dan industri. Oleh yang demikian peningkatan tahap kepakaran pengurusan, pengetahuan dan kemahiran S&T adalah merupakan satu daripada penyelesaian yang telah ditentukan dalam Wawasan 2020 untuk mengatasi masalah-masalah di atas. Kebenaran ini boleh dilihat dalam peranan yang dimainkan oleh institusi-institusi penyelidikan pertanian seperti RRIM, PORIM, MARDI dan juga Universiti Pertanian dan sumbangan mereka kepada pertumbuhan sektor pertanian di negara ini.
Pengurusan
S&T yang bijak nyata telah memberikan hasil kepada ekonomi negara apabila
usaha-usaha penyelidikan ini dapat mengekalkan taraf negara ini sebagai
pengeluar getah, kelapa sawit, koko dan lada yang utama di dunia. Kejayaan
ini telah dicapai hasil dari kesedaran Kerajaan tentang perhubungan yang
rapat antara rancangan membangunkan keupayaan S&T dengan rancangan
pembangunan ekonomi negara, dan perkaitan ini telah diambilkira mulai
Rancangan Malaysia Kelima apabila S&T diberi peranan yang diselaraskan
dengan pembangunan ekonomi keseluruhan.
Walau
bagaimanapun beberapa masalah baru telah timbul apabila orientasi dan
pendekatan pembangunan negara yang selama ini menekankan pembangunan sektor
pertanian semakin bertukar kepada pembangunan sektor perindustrian.
Masalah
utama adalah jentera, dasar dan institusi-institusi sokongan S&T yang
ditubuhkan lebih menekankan kepada pembangunan sektor pertanian. Ini bermakna
strategi mempelbagaikan ekonomi negara dengan pemindahan penekanan rancangan
daripada membangunkan sektor pertanian kepada sektor perindustrian sepatutnya
diikuti oleh pemindahan jentera dan dasar S&T yang sedia ada atau
menubuhkan infrastruktur S&T yang baru untuk menyokong usaha-usaha
pembangunan sektor perindustrian.
Sebenarnya
pada peringkat awal, perkembangan dan kemajuan sektor perindustrian tidak
mendapat sumbangan yang sama daripada sumber-sumber S&T seperti dalam
pembangunan sektor pertanian. Pendapat ini disokong oleh penemuan-penemuan
yang terkandung dalam Kajian Pelan Induk Perindustrian (PIP) yang dijalankan
bersama oleh Kementerian Perdagangan dan Perindustrian dan UNIDO. Kajian ini
telah mengenalpasti antara masalah utama yang dihadapi oleh sektor
perindustrian di negara ini ialah terlalu bergantung kepada jenis-jenis
pengeluaran yang tertentu, kekurangan keupayaan untuk meningkatkan mutu
pengeluaran dan daya saing, dan terlalu bergantung kepada pengimport
teknologi dan perkhidmatan teknik akibat kekurangan keupayaan sendiri untuk
membangunkan S&T dalam sektor perindustrian.
Antara sebab yang dinyatakan
dalam laporan PIP adalah seperti berikut:
(i)
Kekurangan keupayaan teknologi dalam industri-industri tempatan
iaitu keupayaan untuk memilih, memperolehi, menyerap dengan jayanya, mencipta dan memperdagangkan teknologi moden; (ii) Kadar pemindahan teknologi yang tidak memuaskan daripada akibat keengganan pembekal teknologi untuk memindahkan teknologi dan juga keupayaan teknologi yang dibekalkan adalah rendah; (iii) Peruntukan yang tidak mencukupi untuk menjalankan aktiviti- aktiviti penyelidikan khasnya Penyelidikan dan Pembangunan (P&P) perindustrian sebagai sumbangan kepada pembangunan sektor perindustrian; (iv) Tiada insentif untuk menggalakkan pembangunan teknologi tempatan dan penggunaannya; (v) Walaupun ada beberapa institusi,agensi dan kementerian terlibat dengan P&P, perolehan teknologi dan pemindahan, namun tidak ada satu mekanisma yang berkesan untuk menyelaraskan dasar S&T, memperuntukkan tanggungjawab dan tugas P&P, menentukan keutamaan dan mengawal pemindahan teknologi dengan cara yang lebih berkesan; dan (vi) Kekurangan tenaga saintifik dan teknik untuk menjalankan aktiviti P&P yang berterusan. Nisbah penyelidik dalam 10,000 penduduk di negara ini adalah sangat rendah (0.3%) berbanding dengan 15-18 peratus di Perancis dan Jerman Timur serta antara 28-30 peratus di Jepun dan Amerika Syarikat. Dengan itu, PIP telah memperakukan bahawa satu tindakan yang berterusan untuk pembangunan teknologi bersama-sama dengan pelaksanaan program pembangunkan sektor perindustrian adalah perlu dilaksanakan. Untuk mencapai strategi ini PIP telah menekankan bahawa program dan dasar membangunkan keupayaan S&T perlu dijadikan sebagai satu faktor asas kepada rancangan membangunkan sektor perindustrian
Dasar Sains dan Teknologi
Selaras
dengan strategi mengutamakan pembangunan S&T, Kerajaan pada bulan April
1986 telah mengumumkan Dasar Sains dan Teknologi Negara. Dasar Sains dan
Teknologi Negara adalah bertujuan "menggalakkan penggunaan S&T
sebagai satu alat untuk pembangunan ekonomi, membaiki kedudukan fizikal dan kesejahteraan
rakyat dan untuk melindungi kedaulatan negara, yang merupakan sebahagian
daripada dasar pembangunan sosioekonomi negara."
Dasar
Sains dan Teknologi Negara memberi fokus kepada usaha-usaha meningkatkan
keupayaan berdikari dalam bidang saintifik dan teknologi untuk membantu
aktiviti ekonomi dengan cara mewujudkan suasana yang baik untuk menggalakkan
penciptaan saintifik dan memperbaiki infrastruktur dalam bidang saintifik,
pelajaran dan lain-lain bidang yang berkaitan.
Strategi Penentuan Keutamaan
Untuk
mencapai matlamat dasar S&T yang disebutkan di atas tindakan pertama
adalah untuk mengintegrasikan rancangan pembangunan S&T dengan rancangan
pembangunan ekonomi dengan tujuan mengorientasikan sumber-sumber S&T
kepada aspek-aspek penggunaan secara praktis. Tindakan ini adalah bertujuan
membangunkan sektor perindustrian supaya berupaya memilih, memperolehi,
menyerap, menginovasi dan mengubahsuai pengetahuan S&T untuk membangunkan
satu sektor pengeluaran yang setanding dengan sektor perindustrian di
negara-negara maju.
Rancangan
untuk membangunkan keupayaan S&T adalah berasaskan kepada matlamat
meningkatkan keupayaan S&T negara sebagai sumbangan kepada pembangunan
negara.
Matlamat asas ini boleh dipecahkan kepada dua, iaitu:
(i)
Pembangunan keupayaan sumber-sumber S&T negara ini seperti
tenaga teknik dan saintifik, institusi-institusi penyelidikan, institusi-institusi pengajian tinggi, dan lain-lain ke arah pembentukan keupayaan teknologi tempatan (develop indigenous technology capability); dan (ii) Pembangunan keupayaan pengusaha-pengusaha tempatan dalam memilih, merunding, menyerap, menyesuaikan, membaih dan menginovasikan teknologi asing (keupayaan menerima pemindahan teknologi) yang mengalir masuk ke dalam negeri ini melalui perjanjian kerjasama, pembelian terus, kerjasama teknik, projek-projek usahasama, penggunaan lesen atau franchise dan lain-lain. Strategi pembangunan S&T yang menjadi asas kepada keupayaan memajukan satu sektor perindustrian yang dinamik akan meliputi beberapa faktor utama seperti berikut:
(i)
Pembangunan, Keselamatan dan Kesejahteraan Sosial
S&T akan diberi keutamaan dalam dasar pembangunan negara. Sumber S&T akan digunakan untuk mempertingkatkan kesejahteraan rakyat menjamin pekerjaan, keselamatan dan kekayaan negara ini. (ii) Perkaitan Dasar Sains dan Teknologi Negara Dengan Dasar-Dasar Lain Dasar S&T akan diintegrasikan dalam Rancangan Pembangunan dan akan diberi keutamaan yang sama seperti Dasar Pembangunan Nasional, Dasar Pertanian Negara, dan lain-lain. (iii) Peningkatan Perkhidmatan Saintifik Perkhidmatan S&T di negara ini yang meliputi beberapa bidang saintifik dan perkhidmatan teknik sokongan akan dipertingkatkan lagi untuk menyumbangkan kepada kejayaan rancangan pembangunan negara. (iv) Berdikari Matlamat berdikari akan menjadi matlamat utama dalam usaha membangunkan kemahiran S&T supaya mengelakkan keadaan terlalu bergantung kepada keupayaan S&T negara-negara maju. (v) Maklumat S & T Satu pusat maklumat S&T perlu ditubuhkan untuk memudahkan pengumpulan data mengenai sumber-sumber S&T. Maklumat sumber-sumber S&T adalah mustahak untuk memudahkan tugas-tugas pengurusan, perancangan, Penyelarasan dan pengawasan pelaksanaan dasar. (vi) Penyelidikan dan Pembangunan (P & P) Keutamaan akan diberikan kepada (a) Penggunaan P&P dalam memajukan sumber-sumber pertanian, teknologi pengeluaran barangan dan memajukan proses yang sesuai serta juga bidang kesihatan. (b) Menubuhkan satu sistem pengurusan P&P yang berkesan dan juga membangunkan infrastruktur sokongan S&T seperti pejabat patent, institusi P&P, institusi rekabentuk perindustrian, perundingan teknik dan maklumat dengan tujuan memperkukuhkan kemudahan asas untuk menjamin pemindahan teknologi dan memperkenalkan produk yang baru. (c) Menggalakkan sektor perindustrian melabur dalam usaha-usaha P&P melalui insentif, menubuhkan jentera perhubungan antara sektor swasta dengan institusi S&T awam, menggalakkan usahasama dalam memperdagangkan hasil-hasil penyelidikan dan menekankan usaha-usaha dalam P&P gunaan dan penyesesuaian. (vii) Tenaga Manusia
Satu rancangan pembangunan tenaga manusia jangka masa panjang yang
saintifik dan teknikal akan digubal untuk memenuhi keperluan sektor
perindustrian yang kian berkembang. Ini melibatkan perubahan dalam sistem
pelajaran, usaha membangunkan kesedaran di kalangan rakyat terhadap potensi
S&T serta juga menjamin supaya tenaga teknik dan saintifik dikekalkan
dalam bidang yang sesuai.
(viii) Peranan Sektor Swasta
Sektor swasta akan digalakkan untuk berunding dan bekerjasama dengan jentera
S&T sektor awam untuk memenuhi keperluan P&P mereka.
(ix) Pemindahan Teknologi
Pemindahan teknologi akan digalakkan dan disokong dengan latihan, perjanjian
kerjasama, usaha P&P dan satu mekanisma perlu ditubuhkan untuk mengkaji
kemajuan pemindahan teknologi melalui aktiviti pengawasan, penilaian dan
kajian.
(x) Komputerisasi
Usaha untuk meningkatkan kemahiran menggunakan komputer dalam pelajaran,
industri dan pengurusan penyelidikan akan diberi keutamaan.
(xi) Pusat-Pusat Kecemerlangan Sains
Akademi Sains akan ditubuhkan dan mekanisma untuk mengawasi kemajuan
S&T di dunia khasnya dalam bidang kejuruteraan genetik, bioteknologi,
komunikasi, elektronik dan kaji hayat dan lain-lain bidang S&T juga akan
ditubuhkan.
(xii) Pelan Tindakan
Satu pelan tindakan akan digubal untuk melaksanakan strategi-strategi
tersebut.
Pelaksanaan
Untuk
melaksanakan Dasar Sains dan Teknologi, Rancangan Malaysia Kelima (RM5) telah
memperuntukkan sebanyak $4146 juta di bawah tanggungjawab Majlis Penyelarasan
dan Kemajuan Sains Negara (MPKSN). Majlis ini dipengerusikan oleh Ketua
Setiausaha Negara dan anggotanya terdiri daripada wakil agensi-agensi pusat
dan juga saintis-saintis terkenal.
Seterusnya
dalam Rancangan Malaysia Keenam (RM6), Sektor S&T telah diperuntukkan
sebanyak $600 juta. Peruntukan ini ditujukan kepada rancangan memaju dan
menyelaraskan projek-projek P&P dengan tujuan mempertingkatkan keupayaan
teknologi tempatan. Implikasi yang penting berkaitan dengan tindakan ini
adalah rancangan pembangunan S&T pada pertama kalinya disatukan dalam
rancangan pembangunan ekonomi negara di bawah RM5. Integrasi rancangan
pembangunan sumber-sumber S&T dalam RM5 dan RM6 akan menumpukan
sumbangannya kepada usaha-usaha Pembaunan ekonomi.
Untuk
menyelaras dan menguruskan pembahagian peruntukan RM5 dan RM6, MPKSN telah
memperkenalkan satu skim khas, Program Penekanan Penyelidikan Di Bidang
Keutamaan (IRPA: Intensification of Research in Priority Areas). Matlamat
skim ini adalah untuk menentukan supaya projek-projek penyelidikan yang
dijalankan oleh institusi-institusi diselaraskan untuk mencapai matlamat
membangunkan keupayaan teknologi. Di bawah strategi ini, projek-projek
P&P dibahagikan kepada 4 sektor iaitu, pertanian, industri, strategik dan
perubatan. Berdasarkan statistik yang terkandung dalam RM6, 50 peratus
daripada jumlah peruntukan P&P di RM5 telah digunakan dalam sektor
pertanian, 34 peratus sektor perindustrian dan 17 peratus sektor-sektor lain.
Skim
ini telah memperkenalkan sistem pengurusan P&P yang lebih terpusat.
Mekanisma IRPA juga telah menggerakkan proses rundingan dan pencapaian kata
sepakat di kalangan ahli sains dari sektor awam dan swasta. Tambahan pula,
MPKSN telah disusun semula dan satu Jawatankuasa Kabinet Mengenai Sains dan
Teknologi telah dibentuk.
Selaras
dengan strategi meningkatkan keupayaan teknologi, Majlis Penyelarasan dan
Pemindahan Teknologi Perindustrian yang dipengerusikan oleh Menteri Sains,
Teknologi dan Alam Sekitar dan dianggotai oleh pengusaha-pengusaha tempatan
yang terkenal, pegawai-pegawai agensi pusat dan pakar-pakar teknik dan
saintifik daripada institusi-institusi penyelidikan, telah menubuhkan satu
Jawatankuasa pada tahun 1987 untuk menggubal Pelan Tindakan Pembangunan
Teknologi Perindustrian.
Pelan
tindakan ini digubal khas dengan tujuan menyokong pelaksanaan PIP. Walaupun
teknologi dan masalah pembangunan keupayaan teknologi perindustrian telah
dikenalpasti dalam PIP, pelan ini masih belum menyenaraikan tindakan-tindakan
atau strategi-strategi yang jelas untuk diambil bagi mengatasi masalah
tersebut. Pelan Tindakan Pembangunan Teknologi Perindustrian digubal khas
untuk menentukan strategi dan rancangan teknologi yang perlu dilaksanakan
bersama-sama dengan pelaksanaan PIP. Dua puluh sembilan kajian yang
melibatkan setiap sektor perindustrian telah dijalankan oleh pakar-pakar
tempatan dan ini diikuti dengan perbincangan oleh ahli-ahli Konsortium
Penyelidikan Kebangsaan yang ditubuhkan khas untuk tujuan membincang dan
mendapatkan persetujuan melaksanakan Pelan tersebut. Pelan itu dibentang dan
dipersetujui oleh Kerajaan pada 30hb. Mei 1990. Kerajaan telah menerima 42
syor yang terkandung dalam Pelan tersebut yang dikumpulkan di bawah 5
Penekanan Strategik. Rancangan Malaysia Keenam telah memperuntukkan sebanyak
$166 juta untuk melaksanakan syor-syor tersebut.
Penutup
Pembangunan
sektor perindustrian adalah unsur penting dalam hasrat negara ini mencapai
taraf negara maju. Perindustrian membawa pertambahan nilai yang tinggi,
pendapatan dan pekerjaaan kepada tenaga manusia negara ini lebih dari
aktiviti-aktiviti pertanian, harga pasaran pengeluarannya juga adalah lebih
stabil dan faktor produktiviti yang tinggi. Keupayaan untuk membangunkan satu
sektor perindustrian yang dinamik, yang berupaya bersaing dalam pasaran
dunia, yang mengeluarkan barangan yang setanding dari segi kos dan mutu
dengan barangan negara-negara maju, bergantung kepada pengetahuan, kemahiran
dan keupayaan menggunakan atau menginovasikan teknologi-teknologi
pengeluaran. Dasar Sains dan Teknologi yang semakin dititik beratkan oleh
Kerajaan menunjukkan minat dan responsif kepada usaha membangunkan keupayaan
sumber-sumber S&T ke arah mempertingkatkan sumbangannya dalam proses
melahirkan sektor perindustrian yang dinamik.
|