Latarbelakang
Tahun
1990 menandakan berakhirnya Rangka Rancangan Jangka Panjang Pertama (RRJP 1)
dan Dasar Ekonomi Baru (DEB). Dalam tempoh pelaksanaan DEB (1971-1990),
ekonomi Malaysia telah berkembang dengan pesatnya walaupun menghadapi
pelbagai cabaran. Sesuatu yang tidak boleh disangkal adalah walaupun
pencapaian DEB bukanlah satu kejayaan yang menyeluruh namun banyak kejayaan
telah dicapai. Jelas bahawa proses socio-economic engineering ala DEB ini
memerlukan masa yang lebih lama daripada apa yang telah diperuntukkan dengan
mengambil kira kesan-kesan daripada pergolakan dunia amnya.
DPN
telah dilancarkan oleh Y.A.B. Dato' Seri Dr. Mahathir Mohamad, Perdana
Menteri Malaysia pada 17 Jun 1991. Rangka Rancangan Jangka Panjang Kedua
(RRJP 2) 1991-2000 telah digubal berasaskan Dasar Pembangunan Nasional (DPN),
menandakan bermulanya satu lagi era baru di dalam usaha untuk menjadikan
Malaysia sebuah negara maju menjelang tahun 2020.
Objektif
Perpaduan
negara akan terus menjadi matlamat terakhir DPN kerana masyarakat yang
bersatupadu adalah penting untuk memperkukuhkan lagi kestabilan sosial dan
politik dan mengekalkan pembangunan ekonomi yang berterusan. DPN menetapkan
satu langkah ke arah membolehkan Malaysia mencapai taraf sebuah negara yang
maju dalam semua segi iaitu dari segi keadilan sosial, nilai, etika dan
moral, kestabilan politik, kualiti hidup, kecekapan pentadbiran kerajaan, dan
kecemerlangan ekonomi.
Strategi Pelaksanaan
DPN
akan terus mengekalkan strategi asas DEB iaitu pembasmian kemiskinan dan
penyusunan semula masyarakat untuk memperbaiki ketidakseimbangan sosial dan
ekonomi antara kaum dan dengan ini akan menyumbangkan ke arah mengukuhkan
perpaduan negara. DPN adalah bertujuan untuk mewujudkan satu corak pembangunan
yang lebih seimbang yang merangkumi aspek-aspek kritikal seperti berikut:
(i)
Mewujudkan keseimbangan yang optimum di antara matlamat pertumbuhan ekonomi
dengan pengagihan yang saksama;
(ii) Memastikan pembangunan yang seimbang bagi sektor-sektor utama
ekonomi untuk meningkatkan daya saling melengkapi antara sektor bagi
mengoptimumkan pertumbuhan;
(iii) Mengurang dan akhirnya menghapuskan ketidaksamaan sosial dan
ekonomi negara untuk menggalakkan perkongsian secara lebih adil dan saksama
faedah yang diperolehi dari pertumbuhan secara lebih adil dan saksama untuk
semua rakyat Malaysia;
(iv) Menggalak dan memperkukuhkan integrasi nasional dengan
mengurangkan jurang ketidakseimbangan yang luas dalam pembangunan ekonomi
antara negeri dan antara kawasan bandar dan luar bandar;
(v) Membangunkan sebuah masyarakat yang progresif di mana semua rakyat
menikmati kesejahteraan hidup yang tinggi di samping mempunyai nilai-nilai
sosial dan kerohanian yang positif serta menghayati perasaan bangga dan
cintakan negara;
(vi) Memajukan sumber manusia dan termasuk mewujudkan tenaga kerja yang berdisplin dan produktif serta meningkatkan kemahiran yang perlu bagi menghadapi cabaran pembangunan industri melalui satu budaya kecemerlangan tanpa menjejaskan matlamat penyusunan semula masyarakat;
(vi) Memajukan sumber manusia dan termasuk mewujudkan tenaga kerja yang berdisplin dan produktif serta meningkatkan kemahiran yang perlu bagi menghadapi cabaran pembangunan industri melalui satu budaya kecemerlangan tanpa menjejaskan matlamat penyusunan semula masyarakat;
(vii) Menjadikan sains dan teknologi sebagai satu teras penting dalam
perancangan dan pembangunan sosio-ekonomi yang memerlukan usaha membangunkan
keupayaan dan kebolehan dalam teknologi strategik dan berasaskan ilmu serta
memajukan budaya sains dan teknologi dalam proses membangunkan satu ekonomi
perindustrian yang moden; dan
(viii) Memastikan bahawa dalam usaha mencapai pembangunan ekonomi
perhatian yang sewajarnya diberikan kepada perlindungan alam sekitar dan
ekologi supaya dalam jangka panjang bagi memastikan pembangunan negara dapat
dikekalkan secara berterusan.
DPN telah mengambil kira kemajuan yang telah dicapai setakat ini di bawah DEB serta kekuatan dan kelemahan yang wujud semasa pelaksanaannya. Ia mengandungi beberapa peralihan pendekatan dengan tujuan mengadakan satu dimensi baru dalam usaha pembangunan, terutamanya dalam membasmi kemiskinan dan menyusun semula masyarakat.
Dimensi-dimensi baru DPN adalah seperti berikut:
(i)
Memberi penekanan yang lebih kepada strategi pembasmian kemiskinan
untuk tujuan menghapuskan kemiskinan di kalangan golongan termiskin hardcore
poor di samping mengurangkan kemiskinan relatif. (Golongan yang termiskin
adalah keluarga berpendapatan 50% atau kurang daripada Pendapatan Garis
Kemiskinan. Bagi tahun 1990, Pendapatan Garis Kemiskinan adalah sebanyak $370
sebulan bagi saiz isi rumah 5.1 di Semenanjung Malaysia, $544 bagi saiz isi
rumah 5.4 di Sabah dan $452 bagi saiz isi rumah 5.2 di Sarawak. Kira-kira
143,000 isi rumah atau 4% daripada jumlah isi rumah adalah tergolong sebagai
keluarga termiskin);
(ii) Menumpukan perhatian kepada pembangunan sebuah masyarakat Perdagangan dan Perindustrian Bumiputera (MPPB) sebagai satu strategi penting kearah meningkatkan dan seterusnya mengekalkan penyertaan Bumiputera dalam kegiatan ekonomi;
(iii) Meningkatkan penekanan kepada sektor swasta untuk melibatkan
diri dalam proses penyusunan semula masyarakat; dan
(iv) Memberi lebih tumpuan kepada pembangunan sumber manusia
termasuk sistem nilai dan etika bagi mencapai matlamat pertumbuhan ekonomi dan pengagihan yang saksama.
Program Pelaksanaan
Beberapa
pendekatan baru yang diambil dalam usaha melaksanakan DPN adalah seperti
berikut:
(i)
Hasil pencapaian yang berkualiti dan berkekalan
Pendekatan yang lebih terpilih akan dibuat dengan mengambil kira keperluan
untuk mencapai hasil yang berkualiti dan berkekalan. Dalam proses
menghapuskan kemiskinan di kalangan golongan termiskin dan juga mengurangkan
ketidakseimbangan, penekanan akan diberikan kepada aspek-aspek pendidikan dan
latihan sebelum bantuan diberikan;
(ii) Persaingan Dalam Pasaran Antarabangsa
DPN telah mengambil kira kemampuan negara untuk bersaing dengan lebih terdaya
dalam pasaran antarabangsa di samping menghadapi cabaran baru. Di dalam
menghadapi persaingan antarabangsa, Malaysia perlu meningkatkan daya tarikan
kepada pelabur dan pengusaha supaya dapat memperluaskan urusan mereka di
negara ini. Dalam bidang eksport pula, halangan-halangan (perlindungan)
perdagangan antarabangsa akan meningkat. Untuk mengatasi masalah ini,
Malaysia akan terus mengamalkan dasar liberal yang boleh menggalakkan sektor
swasta lebih bersedia menghadapi risiko berkaitan. Para pengeksport negara
juga perlu mengurangkan pergantungan mereka kepada Sistem Keutamaan Am (GSP)
dan menjadi pengeksport yang mempunyai daya saingan yang tinggi;
(iii) Wawasan 2020
Penyertaan semua kaum di negara ini adalah sangat penting untuk memajukan
Malaysia ke taraf negara yang maju menjelang tahun 2020. Oleh yang demikian
pelaksanaan strategi serampang dua mata DPN akan terus menggalakkan
penggemblengan sumber-sumber negara dan menggunakan potensi kecerdasan
masyarakat berbilang kaum untuk membina ekonomi yang teguh serta meningkatkan
ketahanan negara bagi mengatasi ketidakstabilan dan ketidaktentuan ekonomi
dunia. Oleh kerana setiap kaum mempunyai sifat dan kekuatannya sendiri maka
adalah penting untuk semua kaum di negara ini saling melengkapi dan bantu
membantu antara satu sama lain untuk kesejahteraan rakyat dan pembangunan
negara; dan
(iv) Pembasmian Kemiskinan
Kadar kemiskinan negara dijangka akan dapat dikurangkan ke paras 7.2% dalam
tahun 2000 berbanding dengan 19.1% dalam tahun 1990. Kadar pengangguran pula
dijangka berkurangan ke tahap 4% dalam tahun 2000. Dalam melaksanakan
strategi pembasmian kemiskinan,DPN akan mengambil kira beberapa perubahan
dibuat terhadap peranan sektor awam. Oleh kerana kadar kemiskinan yang
terlalu tinggi di kawasan luar bandar pada akhir tahun 1960-an, pelaksanaan
DEB (1971 - 90) telah memperlihatkan penglibatan terus perkhidmatan
awam melalui pembukaan tanah-tanah dan pemberian subsidi besar-besaran
kepada petani-petani kecil untuk mewujudkan pekerjaan dan membantu
meningkatkan pendapatan mereka. Pengalaman telah menunjukkan bahawa kos
penyelenggaraan skim pembangunan tanah seperti yang diuruskan oleh FELDA
adalah lebih tinggi daripada kos pengendalian estet yang serupa oleh sektor
swasta. Tambahan pula anak-anak peneroka dan petani yang berpendidikan lebih
tinggi kurang berminat untuk bekerja di luar bandar. Ramai di antara mereka
telah berhijrah untuk bekerja di bandar-bandar. Dengan itu pembukaan tanah
baru oleh agensi kerajaan untuk mengatasi masalah pengangguran tidaklah
ekonomikal lagi. Peranan ini lebih sesuai untuk dikendalikan oleh estet-estet
komersial.
Latihan yang diberikan kepada belia-belia di luar bandar akan membolehkan mereka mendapatkan kerja-kerja yang berkemahiran dan berpendapatan lebih tinggi. Aspek latihan ini akan dipertingkatkan untuk menggantikan pemberian subsidi yang dilaksanakan sehingga ini. Pemberian subsidi dan sokongan akan diteruskan untuk golongan penanam padi dan nelayan tetapi ianya akan ditumpukan ke arah mempertingkatkan produktiviti pengeluaran mereka.
Peranan
sektor awam dalam pembasmian kemiskinan akan ditumpukan pada program-program
berikut:
- pendidikan dan
- latihan
- kesihatan
- jalan-jalan luar bandar
- pengangkutan
- perumahan
- bekalan air dan elektrik
Usaha-usaha yang lebih gigih akan dilaksanakan untuk mengurangkan ketidakseimbangan pembangunan di antara wilayah-wilayah, khususnya di antara negeri Sabah dan Sarawak dengan negeri-negeri lain.
- pendidikan dan
- latihan
- kesihatan
- jalan-jalan luar bandar
- pengangkutan
- perumahan
- bekalan air dan elektrik
Usaha-usaha yang lebih gigih akan dilaksanakan untuk mengurangkan ketidakseimbangan pembangunan di antara wilayah-wilayah, khususnya di antara negeri Sabah dan Sarawak dengan negeri-negeri lain.
Program pelaksanaan untuk mengatasi kemiskinan di bandar-bandar juga akan dipertingkatkan. Di kawasan bandar, kemiskinan relatif akan dikurangkan menerusi penyediaan peluang yang lebih baik untuk meningkatkan pendapatan dan kemudahan asas seperti perumahan, pengangkutan dan kemudahan awam. Langkah-langkah juga akan diambil oleh Kerajaan melalui perancangan dan penetapan zon pembangunan bandar yang sesuai dalam usaha membangunkan bandar-bandar secara teratur. Ini bukan sahaja akan dapat mengawal pertumbuhan kawasan-kawasan setinggan tetapi juga menyediakan peluang-peluang kepada golongan yang terlibat dalam perniagaan dan industri kecil.
(v) Penyusunan Semula Masyarakat
Penghapusan
pengenalan kaum mengikut fungsi-fungsi ekonomi dan penyusunan semula hakmilik
akan terus menjadi program penting di bawah strategi ini. Berhubung dengan
ini, matlamat DPN adalah untuk meningkatkan taraf sosial dan ekonomi
masyarakat Bumiputera ke tahap yang lebih berdaya maju dan teguh. Kedudukan
ini boleh dicapai dengan pelaksanaan strategi meningkatkan guna tenaga dan
penyertaan Bumiputera dalam pengurusan sektor-sektor moden dan membentuk
Masyarakat Perdagangan dan Perindustrian Bumiputera. Walaupun dasar dan
program Kerajaan akan terus menyediakan sokongan kepada usahawan Bumiputera,
tetapi adalah menjadi harapan kerajaan usahawan Bumiputera akan memajukan
perniagaan berasaskan daya usaha sendiri dan kurang bergantung kepada bantuan
dan subsidi kerajaan. Sehubungan dengan ini latihan dalam bidang pengurusan
harta dan etika perniagaan akan diutamakan. Sebagai langkah jangka panjang,
program untuk memupuk usahawan muda juga akan diberi tumpuan.
DPN akan menggalakkan penyertaan Bumiputera secara meluas dalam sektor-sektor moden seperti pembuatan dan perkhidmatan. Perhatian khusus diberi kepada penyertaan Bumiputera di dalam industri kecil dan sederhana menerusi program sub-kontrak dan franchise. Usahasama secara aktif di antara Bumiputera dan bukan Bumiputera akan digalakkan untuk membolehkan syarikat Bumiputera meningkatkan prospek perniagaan. Bagi membolehkan Bumiputera bersaing dalam perniagaan moden, mereka akan didedahkan kepada teknologi terbaru di samping kemudahan-kemudahan modal, maklumat pasaran dan hubungan perniagaan dengan pasaran antarabangsa. Matlamat penyusunan semula gunatenaga akan memastikan corak gunatenaga di pelbagai sektor dan pekerjaan dalam ekonomi mencerminkan komposisi pelbagai kumpulan etnik dalam negara. Dalam tempoh 10 tahun yang akan datang, dasar ini akan memastikan bahawa Bumiputera mendapat bahagian yang saksama daripada pekerjaan baru yang diwujudkan, khususnya dalam kategori profesional, pengurusan dan teknikal. Daripada 2.4 juta pekerjaan baru yang dijangka akan dapat diwujudkan dari tahun 1991-2000, kira-kira 55.8% akan diambil oleh Bumiputera (706,700 dalam sektor perkhidmatan dan 534,000 dalam sektor pembuatan.) Di sektor luar bandar, untuk meningkatkan mobiliti tenaga kerja, langkah-langkah akan diambil untuk memperbaiki tahap pendidikan dan kemahiran.
Berhubung dengan strategi penyusunan semula hak milik dan pengawalan dalam sektor swasta, sasaran secara kuantitatif yang khusus tidak ditetapkan dalam DPN. Langkah-langkah akan diambil untuk melengkapkan Bumiputera dengan kemahiran-kemahiran yang sesuai bukan sahaja bagi mengurus dan menjalankan pemiagaan dengan berkesan tetapi juga bagi mengekalkan kekayaan mereka. Agensi-agensi amanah dan perbadanan awam perlu merancang dan menyelaras tindakan masing-masing dengan lebih berkesan dalam mewujudkan harta-harta baru dan membeli kepentingan tertentu bagi pihak Bumiputera. Peranan Permodalan Nasional Berhad (PNB) akan diperkukuhkan dalam menggembleng tabungan Bumiputera dan pembangunan keusahawanan. Amanah Saham Bumiputera (ASB) dan Amanah Saham Nasional (ASN) merupakan sebahagian daripada strategi keseluruhan PNB untuk meneruskan usaha menggembleng tabungan Bumiputera sepanjang tempoh DPN.
Penswastaan
akan digunakan sebagai suatu cara untuk mempercepatkan dan memperluaskan
penyertaan Bumiputera dalam sektor swasta serta mencapai hasrat penyusunan
semula modal saham. Jawatankuasa Pelaburan Asing akan meneruskan pengawasan
proses penyusunan semula modal saham dengan menggalakkan lagi
syarikat-syarikat mematuhi syarat-syarat yang ditetapkan.
Penutup
Seperti
DEB, DPN akan meneruskan usaha-usaha mengurangkan ketidakseimbangan ekonomi
bukan sahaja di kalangan kaum etnik tetapi juga di antara golongan kaya dan
miskin dan antara wilayah. Ketidakseimbangan ekonomi ini akan dapat
dikurangkan berasaskan prinsip pembangunan seimbang dan pengagihan yang
saksama untuk mencapai keadilan sosial dan memperkukuhkan perpaduan negara.